آمار بازدید

  • بازدید امروز : 149
  • بازدید دیروز : 1272
  • بازدید کل : 888537

سیل هایی که میراث گذشته هستند.


سیل هایی که میراث گذشته هستند.

در سالهای اخیر سیل های زیادی در خیلی از استان های ایران اتفاق افتاده است. شاید این سوال در ذهن خیلی از ماها شکل گرفته باشد که این روزها چه خبره که این همه سیل در جای جای ایران در حال اتفاق افتادن است. خوب این می تواند دلایل بسیاری داشته باشد. اما در این مطلب من قصد دارم به مهمترین دلایل آن اشاره کنم.

1) ازبین رفتن جنگل ها و پوشش گیاهی

یکی از مهمترین دلایل ایجاد سیل در ایران را می توان با اطمینان به این مورد مربوط دانست. توضیح این مسئله بسیار ساده است، درختان و درختچه ها با ریشه خود باعث حفظ تراکم خاک اطراف خود می شوند و به این وسیله میزان نفوذ پذیری خاک را افزایش می دهند. در خاک های جنگلی شمال کشور در یک متر مربع خاک با احتساب ریز ریشه ها چیزی حدود 50 کیلومتر ریشه وجود دارد. جنگل و پوشش گیاهی نه تنها باعث جلوگیری از بروز سیل می شوند بلکه باعث حفظ خاک هم می شود. 

با افزایش ریشه درختان، درختچه ها و بوته ها در دل خاک میزان آب زیر زمینی نیز افزایش یافته و سفره های اب زیر زمینی را غنی می کند. بهترین مثال برای کارکرد جنگل در جلوگیری از سیل کشور کامرون است. کامرون کشوری سرسبز با جنگلهای همیشه سبز استوایی و بارندگی سالانه 10 متر اگر جنگل را از آن حذف کنیم قطعا در تمام طول سال زیر آب خواهد رفت.

با این وجود باز هم با این جنگل های وسیع سیل رخ می دهد.

2) تغییرات اقلیمی

عامل دوم را می توان به تغییرات اقلیمی مربوط دانست. تغییر فرم بارش از برف به باران در برخی مناطق و همچنین تغییر فرم بارش از باران به برف مخصوصا در شمال کشور در چند سال پشت سر هم حاکی از تغییرات اقلیمی در مناطق مختلف کشور است که حاصل گرمایش جهانی است.

تصاویری از بارش برف در مازندران و گیلان نقاطی از کشور که در گذشه به ندر بارش برف داشته اند.

  انتشار : ۴ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 370

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

دانلود جزوه کامل ماشین آلات کشاورزی (پاور پوینت)

دانلود جزوه کامل ماشین آلات کشاورزی (پاور پوینت)

عنوان فایل : دانلود جزوه کامل ماشینهای کشاورزی براساس کتاب تراکتورها و ماشینهای کشاورزی مولف : مهندس منصوری راد قالب بندی: پاورپوینت زبان :فارسی تعدادصفحات : 360 ص شرح مختصر : درس ماشین های کشاورزی جزء دروس اصلی رشته اقتصاد کشاورزیدر مقطع کارشناسی می باشد این درس در ... ...

پاورپوینت معادله خط ریاضی نهم

پاورپوینت معادله خط ریاضی نهم

پاورپوینت معادله خط ریاضی پایه نهمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 12 بکارگیری اشکال و تم های زیباپاورپوینت جذاب، قابل ویرایش و منطبق با کتب درسیمناسب برای معلمان جهت تدریس بهتر و دانش آموزان برای یادگیری بهتر ... ...

کردستان - سنندج

تمام حقوق این وبسایت به تستفا تعلق دارد.

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما